bilförare...

I vår familj har vi olika benämningar på olika typer av bilförare, tex: Gubbe med keps.
Hamnar vi bakom en bil som åker långsamt, blinkar 2 km innan avfarten, vägrar åka lite åt sidan så man kan köra om (förmodligen för att han inte ens tittar i backspegeln) eller måste ha helt tomt på stora vägen för att kunna göra en vänstersväng, då brukar vi säga att det nog är en gubbe med keps. När vi sedan får möjlighet att titta efter så visar det sig- japp! En gubbe med keps.
En annan kategori är den med mogna män som tror att världen runtomkring är tankeläsare och således har helt klart för sig vart den mogne mannen är på väg. Det måste ju vara därför de aldrig använder sina blinkers! De bara kör som om de var ensamma på vägen, sneddar över filerna, släpper inte fram andra, kör om trots att det kommer mötande trafik osv osv.
Igår hamnade jag bakom en bil som jag först trodde var en gubbe med keps för det gick så långsamt att jag fick röda kliande utslag. Vi var mitt inne i stan och jag kunde omöjligt köra om till en början. När jag till slut kom förbi visade det sig att den var en mogen man som pratade i telefonen.
Vi stod vid ett rödljus och jag insåg var i stan vi var. Vi befann oss vid ett ställe där det nästan alltid är någon som inte ser att mittstrecket inte går rakt utan har en ganska skarp kurva. De som inte ser detta kör över till högerfilen samtidigt som de som kör i högerfilen stannar i sin fil... Ja, ni fattar, det är liksom bäddat för lite plåtskador om man inte är uppmärksam.
Alltså, när vi stod vid rödljuset insåg jag att den mogne mannen med telefonen nog skulle snedda tvärs över linjen helt omedveten om risken att krocka med mig.
Så jag gjorde mig beredd, och mycket riktigt, han sneddar. Utan plåtskador dock, eftersom jag var beredd på det hela.
Jag känner mig nöjd med att ha förhindrat en olycka men mest nöjd är jag över att jag hade förberett mig på att TUTA. Det är så befriande ilsket med en biltuta. Jag hinner för det mesta inte använda den för jag har fullt upp med att klara ut en eventuell situation, så nu när jag fick trycka till den ordentligt kändes det så härligt. Han märkte nog inte ens att det var honom det tutades på för han satt ju i telefonen...
Frågan är bara vad vi ska kalla denna kategori bilförare....

Kommentarer
Postat av: jovan

hahaha :-) Mobilmarodörer...

2009-12-09 @ 14:21:43
Postat av: Åsa

Idioter?

2009-12-10 @ 08:56:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0