logik

När jag gick ut nian hade jag 2 i kemi och fysik, säkert mest för att jag tyckte det var tråkiga ämnen. Men också för att jag har svårt för "det bara är så". Jag vill ha en logisk förklaring och jag vill kunna förstå vad och varför. Men nu är det ju så att man inte alltid kan förstå allt och säkert inte heller alltid ska förstå. Vissa saker går helt enkelt inte att förstå eller förklara. Det bara är så... aarghh


Vilket kommer mig att tänka på en historia jag hörde för länge sen:
Det var en kille som klev på spårvagnen och hittade en ledig plats bredvid en man med portfölj. Då han själv arbetade på verkstad blev han lite nyfiken på portföljkillen och började prata lite.
-Så vad jobbar du med då? undrade han
-Jag är professor i logik, svarade han med portföljen.
-Oj vad spännande! Vad är det för något? undrade verkstadskillen.
-Jaa, vad är logik? sa portföljen och funderade lite på hur han skulle förklara. Så fortsatte han: 
-Har du händelsevis ett akvarium hemma?
-JA, det har jag ju faktiskt! svarade verkstan lyckligt.
-Då kan man ju tänka sig att du tycker om djur, eller hur? sa professorn.
-Absolut! Jag gillar alla djur, sa verkstan glatt.
-Och om du gillar djur kan man ju tänka sig att du även gillar människor? fortsatte professorn.
-Oh ja, alla härliga människor gillar jag, sa verkstan och undrade lite vart det här skulle ta vägen.
-Och om du gillar människor gissar jag att du även gillar kvinnor? 
-Ahh, kvinnor, fantastiska kvinnor, vad vore livet utan dem?! sa verkstan. 
-Ja, där har du logik, sa professorn nöjt och tyckte han fått till en bra tankekedja.
Verkstadskillen satt förundrad över detta möte tills det var dags för honom att kliva av och gå till jobbet. Väl framme på jobbet kände han att han ville dela med sig av sin nyvunna visdom.
-Jag träffade en sån skön snubbe på spårvagnen idag. Han var professor i logik, sa han till sin jobbarkompis.
-Vaddå, professor i logik? Vad är det för något? undrade hans kompis.
-Jo, så här är det förstår du- har du ett akvarium hemma? började han.
-Nej, sa kompisen. Jag har inget akvarium.
-Va?! Är du bög eller?....
 

Kommentarer
Postat av: jovan

haha, underbart! och underbart skrivet!

2009-09-08 @ 15:17:41
Postat av: Åsa

Haha

2009-09-10 @ 08:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0